woensdag 4 september 2013

les 1 lossen haken

Schuifknoop & Kettingsteek

Vandaag gaan we echt van start!
Opmerking vooraf: er zijn verschillende manieren om te haken, ik heb mezelf ooit leren haken en doe dus misschien niet alles 'zoals het hoort', maar het is wel effectief! 

Het begin: Maak een Schuifknoop
1. Neem het uiteinde van je draad
2. Leg het uiteinde onder de draad die vanaf je bol garen komt
3. Haal de draad die vanaf je bol garen komt dóór je lus heen
4. Hou het korte uiteinde vast en trek je lus strak


Steek je haaknaald nu door de lus en trek aan de lange draad (die vanaf je bol komt).

We zijn klaar voor de start!







Haaknaald vasthouden
Ik hou mijn haaknaald als volgt vast:
Haaknaald tussen duim en wijsvinger, steunend op mijn middelvinger.
De korte draad (of het haakwerk, als je al wat verder bent) hou ik klem tussen mijn middelvinger en ringvinger.
De lange draad, die van de bol komt, hou ik vast met mijn linkerhand. Probeer de draad steeds met dezelfde spanning vast te houden, dus niet steeds krampachtiger. Zo krijg je een mooi regelmatig haakwerk!


Kettingsteek of Losse
Alle haakwerkjes beginnen met een Ketting van Lossen. Je maakt ze als volgt:
1. Sla de draad die vanaf je bol komt één keer over je haaknaald heen
2. Haak de draad achter het haakje van je haaknaald
3. Trek de draad door het lusje heen
4. Je hebt nu één losse gehaakt




In haakpatronen wordt de Losse aangeduid met een rondje/ ovaal. Een Ketting van Lossen met een hele rij ovalen


Ga net zolang door tot je genoeg lossen hebt voor je project.
Maak om te oefenen eens een hele lange ketting!

Volgende week gaan we vanuit de 'Ketting van Lossen' verder en gaan we een lapje haken. Zorg dat je dan een ketting van 25 lossen klaar hebt liggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten